اختر صفحة

شعبة ضمان الجودة والاداء الجامعي

 

قسم ضمان الجودة والأداء الجامعي في المؤسسات التعليمية يهدف إلى تحسين وتعزيز جودة التعليم والبحث والممارسات الأكاديمية.

الرؤية:

يطمح قسم ضمان الجودة والأداء الجامعي في الكلية إلى أن يكون رائدًا في تعزيز معايير الجودة التعليمية وتحقيق التميز الأكاديمي والإداري، من خلال تطبيق أفضل الممارسات العالمية في إدارة الجودة وتحسين الأداء الجامعي، بهدف ضمان تقديم تجربة تعليمية متميزة للطلاب وتحقيق الريادة في التعليم العالي

يعمل قسم ضمان الجودة والأداء الجامعي على ضمان التميز الأكاديمي من خلال تطوير وتنفيذ آليات تقييم الجودة والتحسين المستمر في البرامج الدراسية والخدمات الجامعية. كما يهدف إلى تعزيز ثقافة الجودة بين جميع أعضاء هيئة التدريس والإدارة والطلاب، والمساهمة في تحقيق أهداف الجامعة بما يتماشى مع المعايير الوطنية والدولية، وتعزيز ممارسات الشفافية والمساءلة في جميع جوانب العمل الجامعي.

سياسة ضمان الجودة – كلية الحضارة الجامعة (كلية الإمام الجامعة سابقاً)

تلتزم كلية الحضارة الجامعة (كلية الإمام الجامعة سابقاً) باعتماد وتنفيذ نظام شامل لضمان الجودة يشكل جزءًا أساسيًا من استراتيجيتها المؤسسية، ويعكس رؤيتها ورسالتها في تحقيق التميز الأكاديمي والبحثي وخدمة المجتمع. وتستند هذه السياسة إلى المبادئ الآتية:

  • تطوير السياسة وتنفيذها

  • يتم تطوير سياسة الجودة في الكلية من خلال مشاركة فعالة لأصحاب المصلحة الداخليين، بما في ذلك مجلس الكلية، الأقسام العلمية والإنسانية، أعضاء هيئة التدريس، الموظفين، وممثلي الطلبة، من خلال اجتماعات دورية وورش عمل مخصصة لمراجعة السياسات واقتراح التحسينات.

  • يتم اعتماد هذه السياسة ضمن الهيكل الإداري للكلية ومجلسها الأكاديمي، لتكون جزءًا من الإدارة الاستراتيجية.

  • تتولى الوحدات الإدارية والأقسام العلمية مسؤولية تنفيذ هذه السياسة من خلال عمليات محددة مثل ضمان جودة المناهج الدراسية، آليات التقييم الأكاديمي، متابعة الأداء، وتطبيق نظام إدارة الجودة في جميع المستويات.

  • إشراك أصحاب المصلحة الخارجيين

  • تؤمن الكلية بأهمية التعاون مع أصحاب المصلحة الخارجيين مثل أرباب العمل، المجتمع المحلي، الهيئات المهنية، والخريجين، من خلال استطلاعات رأي واجتماعات تشاورية دورية، لضمان مواءمة البرامج الأكاديمية مع متطلبات سوق العمل والتطورات المستقبلية.

  • تسعى الكلية لإشراك هذه الأطراف في تقييم البرامج التعليمية ومراجعة مخرجات التعلم لتحقيق توافق مع المعايير الوطنية والدولية.

  • التعليم والتعلم والبحث العلمي

  • تعمل الكلية على تقديم برامج تعليمية متطورة عالية الجودة في مختلف التخصصات، وربط التعليم بالبحث العلمي والتطبيق العملي، بما يواكب التطورات المستقبلية ومتطلبات سوق العمل، لضمان تخريج كوادر متميزة قادرة على المنافسة محليًا وإقليميًا.

  • ثقافة الجودة والتحسين المستمر

  • تسعى الكلية إلى ترسيخ ثقافة الجودة والمسؤولية المشتركة بين جميع منتسبيها، والمشاركة الفاعلة في عمليات المراجعة والتقييم المستمر للأداء لضمان التحسين المستمر في جميع المستويات الأكاديمية والإدارية.

 

  • النزاهة الأكاديمية والمساواة

  • تلتزم الكلية بدعم النزاهة والحرية الأكاديمية، ومكافحة جميع أشكال الاحتيال الأكاديمي، وضمان بيئة تعليمية خالية من التمييز أو التعصب، وتعزيز القيم الأخلاقية في جميع الممارسات الأكاديمية والإدارية.

  • الالتزام بالمعايير الوطنية والدولية

  • تلتزم الكلية بتطبيق المعايير القياسية لأنظمة ضمان الجودة المحلية والدولية، وتبني نظام إدارة الجودة كأداة لتحقيق أهدافها ومتابعة أدائها، بما يضمن الشفافية.

  • التعاون الخارجي

  • تشمل هذه السياسة أي أنشطة يتم تنفيذها من قبل أطراف أخرى من خارج الكلية لرفع مستويات المعرفة و الأداء لمنتسبي و طلبة الكلية، مع ضمان الالتزام التام بمعايير الجودة المعتمدة.

آليات التطبيق والمراجعة

  • تُترجم هذه السياسة إلى إجراءات عملية من خلال منظومة متكاملة لعمليات ضمان الجودة الداخلية، تشمل:

    التخطيط، التنفيذ، المراقبة، التقييم، والتحسين المستمر.

  • الى جانب شعبة ضمان الجودة في كلية الحضارة الجامعة (كلية الإمام الجامعة سابقاً) يتم تكليف أعضاء ارتباط ضمان الجودة في اقسام و شعب و وحدات الكلية كافة بالإضافة الى تشكيل لجان ضمان الجودة على مستوى الأقسام و الكلية لمتابعة التنفيذ و استكمال كافة الإجراءات المطلوبة لتحقيق متطلبات الجودة المختلفة.

تخضع هذه السياسة للمراجعة الدورية من خلال الاجتماعات السنوية التي يشارك فيها أصحاب المصلحة الداخليين والخارجيين لضمان مواكبتها للمستجدات الأكاديمية والتكنولوجية ومتطلبات سوق العمل

Quality Assurance Policy – Hadara University College (formerly Al-Imam University College)

Hadara University College (formerly Al-Imam University College) is committed to adopting and implementing a comprehensive quality assurance system that constitutes an essential part of its institutional strategy and reflects its vision and mission in achieving academic and research excellence and serving the community. This policy is based on the following principles:

1. Policy Development and Implementation

• The quality policy of the college is developed through the active participation of internal stakeholders, including the College Council, scientific and humanities departments, faculty members, administrative staff, and student representatives, through regular meetings and specialized workshops to review policies and propose improvements.
• This policy is formally approved within the administrative structure of the college and its academic council to ensure it is part of the strategic management.
• Administrative units and academic departments are responsible for implementing this policy through defined processes such as curriculum quality assurance, academic assessment mechanisms, performance monitoring, and the application of the quality management system at all levels.

2. Engagement of External Stakeholders

• The college recognizes the importance of cooperation with external stakeholders such as employers, the local community, professional bodies, and alumni, through surveys and regular consultative meetings, to ensure that academic programs align with labor market requirements and future developments.
• The college seeks to involve these parties in the evaluation of academic programs and the review of learning outcomes to ensure compliance with national and international standards.

3. Education, Learning, and Scientific Research

• The college is dedicated to providing advanced, high-quality academic programs across various disciplines, linking education with scientific research and practical application, in order to keep pace with future developments and labor market requirements, thus ensuring the graduation of highly qualified individuals capable of competing locally and regionally.

4. Quality Culture and Continuous Improvement

• The college strives to foster a culture of quality and shared responsibility among all its members, with active participation in continuous review and performance evaluation processes to ensure ongoing improvement at all academic and administrative levels.

5. Academic Integrity and Equality

• The college is committed to supporting academic integrity and freedom, combating all forms of academic misconduct, ensuring a learning environment free of discrimination or intolerance, and promoting ethical values in all academic and administrative practices.

6. Commitment to National and International Standards

• The college is committed to applying the standard requirements of local and international quality assurance systems and adopting the quality management system as a tool for achieving its goals and monitoring performance with full transparency.

7. External Collaboration

• This policy also covers any activities carried out by external parties on behalf of the college, aimed at enhancing the knowledge and performance of staff and students, while ensuring full compliance with the approved quality standards.

Implementation and Review Mechanisms

• This policy is translated into practical procedures through a comprehensive framework of internal quality assurance processes, including:
planning, implementation, monitoring, evaluation, and continuous improvement.
• In addition to the Quality Assurance Division at Hadara University College (formerly Al-Imam University College), quality assurance liaisons in all departments, units, and divisions are tasked with implementation, alongside the formation of quality assurance committees at both departmental and college levels, to follow up execution and complete all required procedures to meet various quality requirements.
• This policy is subject to regular review through annual meetings involving both internal and external stakeholders to ensure it remains aligned with academic and technological developments and labor market requirements.

تم اكمال الخطة الاستراتجية من سنة 2022-2027 التابعة لكلية الامام الجامعة 

مواقع بحثية